Športna prehrana za športnike

bodybuilding-prehrana-sport

Športna prehrana je študija in praksa prehranjevanja in prehrane, ki se nanaša na športno uspešnost. Ta se ukvarja z vrsto in količino tekočine in hrane, ki jo sprejme športnik, in se ukvarja s hranili, kot so vitamini, minerali, dodatki in organske snovi, kot so ogljikovi hidrati, beljakovine in maščobe. Čeprav so pomemben del mnogih režimov športnega usposabljanja, je ta vrsta prehrane najbolj priljubljena v trdnostnih športih (kot so dviganje uteži in bodybuildinga) in v vzdržljivostnih športih (na primer kolesarjenje, tek, plavanje).Vsi športniki menijo da so odkrili pri prehranskih dopolnilih, kar so iskali “čarobno sestavino” za povečanje uspešnosti. V skrajnem primeru obstajajo dopolnila za izboljšanje zmogljivosti, športniki (predvsem bodybuilderji), se lahko odločijo za uporabo nezakonitih snovi, kot so anabolični steroidi, spojine, ki so povezane s hormonom testosterona, kar lahko hitro izgradi maso in moč, vendar imajo številne neželene učinke, kot so visok krvni tlak in negativne posebne učinke.
bodybuilding-prehrana-sport
Prehranske beljakovine so  začeli uporabljati v letu 1940 in rezultati grajenja mišic so bili ugotovljeni pri športnikih. Vnos beljakovin je del rednioh hranilnih zahtev za športnika in je pomemben sestavni del telesne vadbe, saj lahko pomagajo tudi pri uspešnosti in okrevanju. Prehranski vnos beljakovin za dobro usposobljene športnike je treba opraviti pred, med in po fizični aktivnosti, saj je koristen pri pridobivanju mišične mase in moči. Vendar, če se porabi preveč beljakovin in aminokislinskih dopolnila (zlasti s strani povprečnega vaditelja), je lahko bolj škodljivo kot koristno; zdravstvena tveganja vključujejo: “dehidracijo, izgubo kalcija, jeterna in ledvic škoda, ter gastrointestinalni neželeni učinki kot so driska, napenjanje, in izguba vode” Športna dieta oziroma prehrana bogata z beljakovinami mora biti seznanjena z zdravimi, dobro zaokroženimi obroki, načrtom in redno vadbo. Vendar se značilnosti razlikujejo zaradi dejavnikov kot so  vrsta vadbe, intenzivnost, trajanje, po vrednotah ogljikovih hidratov v prehrani, glede na posameznikov spol in starosti ter tudi količini usposabljanja v ozadju in okolju  usposabljanja.

Kreatin v športnem oziroma atletskem prehranjevanju je lahko koristen za dobro usposobljenega športnika za povečanje zmogljivosti in moči z vadbo in  v soglasju s svojim dietnim režimom. Tudi glutamin, snov, ki se nahaja v sirotkinih beljakovinskih dopolnilih, je najti v človeškem telesu kot najbolj obilne proste aminokisline. Glutamin ima morebitno vlogo pri stimuliranih anabolnih procesih glikogena v mišicah in beljakovin. Visoka energetska dopolnila so pokazala, da povečajo učinkovitost telesne dejavnosti. Študija narejena na univerzi v Teksasu je dokazala, da je prišlo do 4,7% povečanja uspešnosti pri 83% udeležencih po pitju Red Bull energijskega napitka, ki je bil bolj intenziven kot v primerjavi s placebom. Energijska pijača najbolj dominantno poveča adrenalin in noreprinephrin (adrenalin in njegov predhodnik), ter ravni  beta-endorfinov v krvi. Kofein, ogljikovi hidrati in vitamin B, so dejavniki, ki so morda z omejenimi možnostmi povečanja zmogljivosti brez sprememb in zaznanim naporom.

Kofein v prehrani in v povezavi s športom  je znan že od leta 1900 in je postala popularen oziroma se je povečala uporaba od leta 1970, ko je njegova moč zakritja utrujenosti postala zelo priznana. Podobno tudi kofein najdemo v energijskih napitkih, in kaže povečanje reakcijske zmogljivosti in povečanim dobrim občutkom energije, osredotočenosti in budnosti v živahnostih in reakcijskih anaerobnih testih moči. Z drugimi besedami, uporaba energijskih pijač s kofeinom za kratek čas  poveča hitrost in uspešnost vadbe.

No comments